Zondag 17 december 2023
Kerstconcert met Voces Caelestes, Dominicuskerk

Het wordt een vast punt in ons jaarprogramma: het kerstconcert, samen met de vrouwenschola Voces Caelestes onder leiding van Hanneke van der Grinten. Evenals vorig jaar vond dat concert plaats in de Dominicuskerk. Een lichte en ruime kerk, met een fijne akoestiek. De belangstelling was met 140 personen behoorlijk goed te noemen.

Ook hier is de openingszang het Qui te expectant, waarin de hoop centraal staat. We gaan van Advent naar het Kerstfeest toe, zoals tot uitdrukking wordt gebracht in de volgorde van de gezangen. De Introitus Ad te levavi van de eerste zondag, Gaudete van de derde zondag, en Rorate Caeli van de vierde zondag van de Advent markeren de gang naar Kerstmis.
Voces Caelestes brengt een bijzondere uitvoering van de O-antifonen. Deze worden ingeleid en omlijst door nieuwe melodieën, gecomponeerd en uitgevoerd op althobo door Hanneke van der Grinten. Dat geeft een onverwacht diepte aan de gezangen. Met de Introitus Puer natus est breekt het licht van Kerstmis door. De slothymne Adeste fideles wordt door allen meegezongen: het is de melodie van ‘Komt allen tezamen’.
Na afloop blijven veel bezoekers nog lang napraten. Daarna genieten de zangers van beide koren nog van een gezamenlijke borrel in de dagkapel van de Dominicuskerk.

 

 

Eerste zondag van de Advent, 3 december in Cuijk

Zoals elk jaar zong de Schola de Eerste zondag van de Advent. Deze keer in de Sint Martinuskerk in Cuijk waarbij zij in de voorbereiding welwillend en ruimschoots ondersteund werd door het secretariaat van de parochie. Hoewel slechts de helft van de scholaleden aanwezig kon zijn m.n. vanwege corona of griep, klonken in de prachtige akoestiek van de mooie Sint Martinuskerk zowel de wisselende als de vaste gezangen expressief en als nieuw.
Een honderdtal mensen uit Cuijk en uit de dorpskernen rondom Cuijk gaf met hun aanwezigheid blijk van de waardering voor het Gregoriaans. Hoe jammer was het voor velen dat de eigen schola na de impasse van corona zich moest opheffen. Zo liet een lid van de voormalige schola zich ontvallen: ‘Het vlammetje is weer bij mij opgelaaid en opnieuw als een vuur gaan branden. Het zet mij aan te zoeken naar een nieuw lidmaatschap van een schola.’

Niet het bekende Introitus Ad te levavi opende de liturgie, maar het in processie gezongen Qui te exspectant Domine, non confundentur met psalm 24.
Pastoor en celebrant Theo Lamers, tevens deken van het dekenaat Boxmeer-Cuijk en vicaris van het bisdom Den Bosch, liet zich tijdens de viering niet onbetuigd. Volgens de Romeinse ritus zong hij vele teksten in het Latijn. In zijn preek op rijm verwoordde hij verschillende aspecten en vormen van waakzaamheid.
In een geanimeerd samenzijn met koffie en thee in een zijbeuk ontsponnen zich na de viering spontane en enthousiaste gesprekken met een twintigtal kerkgangers. Als toegift in de vorm van een miniconcert zong de Schola nog een drietal gezangen: Ad te levavi, Veni Redemptor gentium en Alma Redemptoris mater. Het bracht opnieuw de handen op elkaar. De verkoop van cd’s deed de rest.

In zijn slotwoordje dankte Theo Lamers de Schola voor haar aanwezigheid en haar mooie zang. Wellicht dat bij een andere gelegenheid een nieuw gedeeld initiatief kan ontstaan, zo opperde hij. Als waardering gaf hij de dirigent een mooie gelegenheidskaars van de parochie. Afsluitend konden leden van de schola en hun partners napraten bij en nagenieten van een aangeboden broodjeslunch in de pastorie. Een bijzonder gastvrije geste. Zo bezorgde een en ander menigeen deze zondagmorgen een meer dan voldaan gevoel.

Wil Robben

 

 

 

Zondag 29 oktober 2023
Mariavespers in de kerk van de H. Antonius Abt

Op zondag 29 oktober tegen het einde van de middag zochten wij weer zingend onze toevlucht bij Maria, de moeder van Jezus, die met onvoorwaardelijke liefde en toewijding betrokken is bij God en alle mensen. Samen met een zevental leden van het Gregoriaans Koor Dukenburg zong een selectie uit ons koor de vespers ter ere van haar in de kerk van de H. Antonius Abt aan de Dennenstraat.

In een kort woord van welkom aan de meer dan tachtig toehoorders refereerde pater Jan van Duijnhoven aan de actuele situatie in Israël en de Palestijnse gebieden. Hoe onontbeerlijk is een houding als die van Maria immers met name in tijden van crisis, geweld en oorlog.

Na het ontsteken van de Paaskaars klonken vanuit de stilte de eerste woorden van de vespers: Deus in adiutorium meum intende. Tijdens het zingen, tegelijkertijd ons hart en onze muzikale kennis en vaardigheden aansprekend, namen we de toehoorders mee in de wereld van de psalmen, vol van crisis en wanhoop maar ook van overgave en troost. En daar tussendoor geweven de sensuele liefdespoëzie van het Hooglied. Alles getoonzet op eenvoudige meditatieve melodielijnen. Het zingen van de psalmen is eigenlijk een soort stilte, ondersteund door woorden en klanken, waarin ieder zichzelf, zijn of haar gedachten, zorgen en zelfs elk gevoel van tijd en ruimte even kan loslaten, en zich gedragen weet door God of eenvoudig ‘er zijn’. Pas toen we na het zingen van het Salva Regina bij het Maria-altaar naar een plek achterin de kerk liepen, terwijl de lichten in de kerk uit gingen, keerden we langzaam terug in de realiteit van de dag. En met ons de toehoorders.

Omdat we de sfeer van stilte en toewijding wilden bewaren werd er op ons verzoek niet geapplaudisseerd. Ook was er geen drankje na afloop. Wel een kort samenzijn met de toehoorders, waarvan sommigen lieten weten zeer te hebben genoten en onder de indruk te zijn van wat ze mede door onze zang hadden ervaren.

Inmiddels liep de middag ten einde en werd het bijzondere interieur van de Antonius Abt kerk — eind 19e eeuw door P.J.H. Cuypers ontworpen — op wonderlijke wijze verlicht door de straling van de felle avondzon, die door de kleurrijke glas-in-loodramen naar binnen scheen. Een prachtige en passende afsluiting van een geslaagde uitvoering van de Mariavespers.

 

10 september 2023
Oecumenische viering in de Stevenskerk

In deze wonderlijke viering, met inbreng van velen, wordt het 750e Sint-Stevensjaar afgesloten. De kerk werd destijds gewijd door Albertus Magnus in het jaar 1273, op de eerste zondag na Maria Geboorte (8 september). Tijdens de viering van vandaag staat Maria in verleden, heden en toekomst centraal.
De binnenkomst van de Schola is zeer bijzonder: we zingen de Marialitanie van Loreto, in het Latijn, lopend door de Kerk.
De Schola zingt de vaste gezangen uit de Missa IV. Na een moderne Marialezing (‘een sterke vrouw, wie zal haar vinden?’) komt de Schola terug met het Magnificat. Na een serie citaten over Maria uit de Evangeliën volgt een Gregoriaans Alleluia.
Voorganger Eduard Kimman houdt een bijzondere overweging over Maria, op zijn eigen indringende, lerende en rustige wijze. Dan zingen twee mensen Let it be van The Beatles, gevolgd door het Sanctus van de Schola. Tijdens de communie zingt de Schola het bekende Salve Regina en het Sub tuum praesidium: een smeekbede om onder de hoede van Maria verschoond te blijven van gevaren.
Na de communie volgen enige zeer indringende presentaties over Maria. De sopraan Lisa Kézer zingt het Ave Maria van Bach/Gounod met vleugelbegeleiding. Heel aangrijpend is de presentatie van Maria Martens, een bekend stedelijk en Europees CDA-politica. Ze heeft lang in Afrika gewoond en gewerkt. In aansluiting op haar voordracht zingt zij met gesloten ogen een eigentijds Afrikaans Mariagezang in een Afrikaanse taal. Sopraan Lisa Kézer komt daarna met een Ave Maria van Beyoncé: een Engelse tekst over de moderne nabijheid van Maria.
De nieuwe directeur Theo Andriessen licht nieuwe zienswijzen op de functie van de Stevenskerk toe. Op naar de volgende 750 jaar!
Aan het slot zingt de hele kerk een Nederlandse volkszang: ‘Maria, poort van Gods genade’. En dan het Ite Missa Est, gevolgd door prachtig orgelspel van stadsorganist Jetty Podt.

Edo Fennema

 

1 juli 2023
Lustrumconcert, Petrus Canisiuskerk

Op zaterdag 1 juli vond om 16:00 uur het jubileumconcert plaats in de Petrus Canisiuskerk aan de Molenstraat te Nijmegen. Voor dat concert was iedereen uitgenodigd die het gregoriaans een warm hart toedraagt of er kennis mee wil maken.
Als openingszang zongen we het krachtige Introitus ‘Terribilis est locus iste’ uit de mis van Kerkwijding:
Het programma bevatte de hoogtepunten van de afgelopen 35 jaar. De meeste daarvan vindt u terug op onze cd’s.
De Schola kijkt met trots naar wat in de voorbije decennia is gepresteerd. Maar we kijken ook naar de toekomst. Die toekomst krijgt extra kleur nu de Schola en alles waar zij voor staat is bijgeschreven in de Inventaris van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Die officiële bijschrijving vond plaats tijdens het concert. Genoemd kenniscentrum is een uitvoeringsorgaan dat in Nederland werkzaam is in het kader van het ook door Nederland in 2012 ondertekende UNESCO-verdrag over de bescherming van immaterieel cultureel erfgoed. En ook die bijschrijving heeft de Schola op 1 juli gevierd. Met velen van u. We mochten ons verheugen in een grote belangstelling van meer dan 200 toehoorders.
Na afloop van het concert was er een drukbezochte receptie in de Molenstraatkerk, waarbij velen het glas met ons hieven. Een aantal bezoekers waagde de gok en kocht een Schola-verrassingspakket met daarin enkele cd’s en een boek, voor de speciale lustrumprijs van € 5 of € 10. Daarna trokken de zangers en hun dirigent zich met hun partners terug in Lent, om bij restaurant Stroom gezellig samen te dineren.


 

21 mei 2023
Mariavespers, Petrus Canisiuskerk

Uitvoering van de gregoriaanse Mariavespers door de Schola en het Gregoriaans Koor Dukenburg.

De Mariavespers vormen een verzameling psalmen en antifonen. Ze zijn gebaseerd op het Hooglied, ook wel Lied der Liederen genoemd. Het omvat slechts 117 verzen, maar die zijn heel bijzonder, omdat ze de unieke en trouwe liefde tussen twee personen beschrijven: lichamelijke liefde en zielsverbondenheid. De erotisch-seksuele dimensie van de liefde speelt een voorname rol in het verhaal. Deze oud-oosterse liefdespoëzie is zowel in de joodse als in de christelijke traditie steeds ook gelezen als verwoording van wat geloven is: niet het aanhangen van steriele gedachteconstructies maar het met hart en ziel ingaan op de lokroep van de Minne.

Historisch gezien ligt de oorsprong van het gebruik van Maria-antifonen in de liturgie in de 11e en 12e eeuw. Geheel in de geest van de tijd werd Maria beschreven als een hoofse vrouw en kreeg de devotie tot de Moeder Gods affectieve trekken. In de kloosters ontstond in diezelfde tijd de gewoonte om speciale Maria-antifonen te zingen aan het slot van de getijden, bv. het Salve Regina en het Regina caeli. Deze antifonen hebben tot doel haar voorspraak in te roepen ter bescherming van de geloofsgemeenschap.

De oude teksten spreken bewondering uit, bieden troost en zielsverbondenheid en zetten aan tot contemplatie.


 

14 mei 2023
Eucharistieviering en concert in Zenderen

De gezangen die door de Schola in de Onze Lieve Vrouwe Onbevlekt Ontvangen-kerk ten gehoren werden gebracht, stonden in het teken van de herdenking van de vorig jaar heilig verklaarde Titus Brandsma. Er werd gezongen bij de eucharistieviering. ‘s Middags was er het concert ‘De stem van Titus Brandsma’.

Dirigent Stan Hollaardt over Titus Brandsma:

De  heilige Titus Brandsma: leven en lijden als een missie
Zelo zelatus sum pro Domino exercituum, ‘Ik heb mij met volle overgave ingezet voor de Heer, de God van de hemelse machten.’ Levensmotto van Titus Brandsma, een heilige met een groot en groots curriculum. Hij was eerst en vooral karmeliet en daarnaast filosoof, socioloog, kerkgeschiedkundige en mysticus. Hij verzette zich tegen nazisme en rassenhaat en stierf uiteindelijk als martelaar, tot het laatste moment getuigend van Gods goedheid. De woorden Zelo zelatus sum van de profeet Elia vinden hun voortzetting in de tekst van de apostel Paulus in zijn brief aan Timoteüs: Bonum certamen certavi, cursum consummavi, fidem servavi, ‘Ik heb de goede strijd gestreden, ik ben mijn weg ten einde gegaan en heb het geloof bewaard.’


 

 

16 april 2023
Zingen in het klooster Sint-Agatha

Op vrijdag 16 april zong de Schola bij de openingsbijeenkomst van de tentoonstelling ‘Verborgen boekenpracht’, de laatste activiteit in het kader van het 650-jarig jubileum van het klooster Sint-Agatha in het Land van Cuijk.
De kostbaarste schat uit de oude kloosterbibliotheek is het Graduale van Johannes van Deventer, een imposant koorboek dat rond 1500 in Sint-Agatha werd gemaakt.
Een van de gezangen uit het Graduale, Terribilis est locus iste, werd door de Schola in verschillende versies ten gehore gebracht.

 

8 april 2023
Op de vroege Paaszaterdag bij de Sint-Walrickkapel in Overasselt

Zeer vroeg op Paaszaterdag, in de ochtendschemer, treden uit de nevels monniken tevoorschijn. Zij zingen in processie over de vogel die de dag aankondigt (‘Ales diei nuntius’). Vogels en monniken weven hun gezang dooreen. Vele, vele mensen (honderdvijftig of misschien nog wel meer) hebben zich rond de ruïne van de kapel van Sint-Walcick en de koortsboom verzameld. Wat zoeken zij op deze plek voor dag en dauw? Oud verleden wordt opgerakeld als in de gezangen de namen voorbijkomen van Sint-Walrick, Willibrord en Karel de Grote. De middeleeuwse paaszang ‘Victimae paschalis laudes’ roept al de opstanding van Christus uit.
De processie stopt eerst bij de koortsboom:
Daarna is de kapelruïne het decor voor de gezangen van de Schola:
Dit jaarlijkse gebeuren is opgenomen in het programma van het Nationale Culturele en Immateriële erfgoed. Koorlid Jos geeft in onderstaand filmpje een toelichting hierop: video Koortsboom, youtube