29 februari 2020
Studentenkerk: workshop Gregoriaans op de campus

Op uitnodiging van de Studentenkerk vond op zaterdag 29 februari een workshop plaats waar geïnteresseerden uit de universitaire gemeenschap kennis konden maken met het zingen van levende muziek uit een ver verleden: het gregoriaans. Die workshop werd verzorgd door onze dirigent Stan Hollaardt. Een viertal zangers van de Schola assisteerde hem daarbij.

Voor een filmisch verslag: https://www.voxweb.nl/nieuws/gregoriaans-zingen-op-de-universiteitscampus


22 februari 2020
Gebedsdienst in de Petrus Canisiuskerk

Sinds 1993 vindt jaarlijks de herdenking plaats van het bombardement van 22 februari 1944 op de binnenstad van Nijmegen. ‘Het hart en haar ziel werd Nijmegen ontnomen.’ De Schola leverde een gezongen bijdrage aan de gebedsdienst, waarin voorgangers uit de Nijmeegse kerken voorgingen.

Voor een persoonlijk reactie zie de blog van koorlid André in Medisch Contact:  https://www.elma.nu/blogs-en-columns/bommen-op-burgers/


25 januari 2020
Opening expositie “Faces of Rape”, Amsterdam

Bij de opening van de expositie ‘Faces of Rape’ bracht de Schola enkele gezangen en verhalen ten gehore van de cd ‘The Martyred Virgins’ uit 2012. Kunstenares FBvG exposeerde 32 portretten van verkrachte vrouwen. Joyce Roodnat, cultureel commentator en redacteur NRC, verrichtte de opening. De expositieruimte was een langgerekte loods met betonnen wanden. De portretten waren op de rechter- en linkerwand opgehangen. De Schola betrad in processievorm de ruimte onder het zingen van een hymne. De gezangen werden afgewisseld met de voordracht van enkele aangrijpende verhalen. Onder het zingen van een speciale litanie en een reeks aanroepingen over seksueel geweld verliet de Schola wederom de expositieruimte. Dit gaf, in deze ruimte met zijn prachtige akoestiek, een zeer stemmig effect.

Voor een impressie: faces of rape, processie.

Voor een persoonlijk reactie zie de blog van koorlid André in Medisch Contact:  https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/zicht-op-verkrachting.htm


16 november 2019
Mariavespers van Monteverdi, St.-Jan in Gouda

Deze vespers werden uitgevoerd in samenwerking met Vocaal Ensemble Cantare, onder leiding van Leo Rijkaart, en blazersensemble Copper & Zink. De Schola verzorgde de zang van de antifonen. De antifonen gingen vooraf aan de door Monteverdi getoonzette psalmen. Met die compositie liet Monteverdi destijds horen hoe kerkmuziek óók kon klinken. Het muziekspektakel — want zo mag je het wel noemen — werd in 1610 voor het eerst uitgevoerd in de San Marco in Venetië. De Sint-Jan stond op dat moment ook al in Gouda en bood mede daarom met zijn imposante ruimte een ideale uitvoeringslocatie voor deze oude muziek.

Zo klonk daar het gezang Sancta Maria succurere.

 

 


22 september 2019
Zomerconcert in Eilendorf (D)

In de St.Severinkirche in Eilendorf, aan de rand van Aken, wordt jaarlijks een cultureel podium georganiseerd dat plaats biedt aan een keur van orkesten, ensembles en koren. De Schola verzorgde het slotconcert van een reeks van acht concerten die daar in het kader van de Eilendorfer ‘Orgelsommer’’ zijn gehouden. Er werden gezangen te gehore gebracht die betrekking hadden op Lebuïnus, Willibrordus en Karel de Grote. Over ieder van deze belangrijke historische figuren heeft de Schola een programma beschikbaar. Daaruit waren delen genomen. Uit het Lebuïnus-programma zong de Schola de hymne ‘Votorum Deus Arbiter’ en de antifonen ‘In pueritie’ en ‘Bonorum’. Uit het Karel de Grote-programma werden gezongen: ‘Ex vita Karoli Magni’; de hymne ‘O rex orbis’ en de antifoon ‘O spes afflictis’. Uit het Willibrord-programma zongen we de antifoon ‘Studiossissime’, de hymne ‘Ave preelecte’ en het responsorium. Tussen deze drie blokken gregoriaans bespeelde Marcel van Westen het imposante orgel in de St.-Severinkirche. Van de gehele uitviering is een fraaie torm-community.de/schola-karolus-magnus-video opname gemaakt.


25 augustus 2019
Gebroeders van Lymborch Festival Nijmegen

Foto: Henk Beenen

 

De Schola heeft ook dit jaar weer haar medewerking verleend aan het Gebroeders van Lymborch Festival door in de ochtend deel te nemen aan de bijbehorende oecumenische viering in de Stevenskerk. Naast de Schola Karolus Magnus, was het vier man sterke Capella Vacalis gevraagd de liturgische gezangen tijdens de viering te verzorgen, rondom het gekozen thema ‘Welkom thuis’. Tijdens de Introïtus zong de Schola Introibo ad altare Dei, met de Zachariashymne Benedictus Dominus Deus Israel. Als tussenzang Oportet te fili gaudere met psalm 31. Als acclamatie na het evangelie de antifoon Non turbetur met In domo Patris mei mansiones multae sunt. Tijdens de collecte uit psalm 121 Laetatus summa in his quae dicta sunt mihi: in domum Domini ibimus, gevolgd door het vers: Fiat pax in virtute tua: et abundantia in turribus tuis. Tijdens de communie zong de Schola opnieuw Non turbetur, nu gevolgd door het Magnificat. Hierop aansluitend zong Capella Vacalis vanaf het oksaal een akathist, een Maria-hymne uit de oosters-orthodoxe traditie.

De organisatie koos dit jaar voor een meer ingetogen opzet. ‘s Morgens was er de gebruikelijke feestelijke liturgie en ‘s-middags waren er festiviteiten rond de opening van het historische Gebroeders van Lymborgh-pand.

16 juni 2019
Gezangen over de Heilige Drie-eenheid en van Sacramentsdag,
Cenakelkerk Heilig Landstichting

Op de zondag van de Heilige Drie-eenheid bood de Schola Cantorum Karolus Magnus, ter gelegenheid van de installatie van pastoor Jacques Grubben, die op diezelfde dag plaatsvond, in de Cenakelkerk een tweetal korte concerten aan. Daarbij werden gezangen over de Heilige Drie-eenheid en van Sacramentsdag ten gehore gebracht. Na afloop van de concerten in de Cenakelkerk was er een korte rondleiding door pastoor Herwi Rikhof, waarbij werd stilgestaan bij kunstwerken in de Cenakelkerk, die door de Schola werden bezongen.

De Cenakelkerk en Karolus Magnus delen met elkaar de zorg voor erfgoed. De Cenakelkerk maakt met een tiental andere kerken in Nederland deel uit van ‘Het Grootste Museum van Nederland’, dat erop is gericht het culturele erfgoed van ook deze kerk meer onder de aandacht te brengen. Karolus Magnus ontfermt zich over het culturele erfgoed van het gregoriaans en probeert mensen de rijkdom van gregoriaanse gezangen te laten ervaren. Beide erfgoederen kregen op zondagmiddag aandacht.


15 juni 2019: Ritueel in de Ontmoetingskerk Dukenburg, Nijmegen

Ritueel bij de oprichting/installatie van de herinneringsboog ter nagedachtenis van overledenen van de Ontmoetingskerk.
De Schola en het Dukenburgkoor verzorgden samen enkele gregoriaanse gezangen bij de in de tuin van de kerk gecreëerde herdenkingsboog: een pergola met namen van en herinneringen aan mensen die we niet willen vergeten, zoals het vorig jaar overleden koorlid Jacques Janssen.

Interview nav plaatsing herinneringsboog juni 2019 met pastor Joska van der Meer (23 mei, Reformatorisch Dagblad)

4 mei 2019
Dodenherdenking kerkhof aan de Graafseweg

Op zaterdagmiddag 4 mei 2019 nam de Schola in het kader van dodenherdenking deel aan een manifestatie op het kerkhof aan de Graafseweg, die erop was gericht aandacht en erkenning te verkrijgen voor de 500 mensen die daar in een massagraf begraven liggen. Onder het zingen van ‘Stirps Jesse’ trokken de leden van de Schola, in normale burgerkledij, van de ingang van de begraafplaats naar de aula midden op de begraafplaats. Die aula bleek veel te klein voor de vele mensen die belangstelling toonden. In die aula zong de Schola ‘Media Vita’ (‘Midden in het leven worden wij omringd door de dood’) — wat voor veel Nijmegenaren feitelijk ook gebeurde op de dag van het bombardement, 22 februari 1944. Vervolgens nam Bart Janssen zijn gehoor mee met een lezing over dat bombardement dat de binnenstad van Nijmegen verwoestte. De lichtbeelden die hij toonde brachten het dramatisch gebeuren van toen zeer dichtbij.
Na de lezing trokken de mensen naar buiten, de Schola voorop. Er werden enkele plekken bezocht waarover in de lezing was gesproken. Gaande van de ene plek naar de andere plek zong de Schola de verzen van het ‘In Paradisum’. Na afloop werden er bloemen gelegd bij het monument en zong de Schola ‘In Pace’ (‘In vrede zal ik slapen en rusten’).

20 april 2019
Sint Walrick-processie

Met een processie vanuit restaurant Sint-Walrick trokken de ‘monniken’ voor de twaalfde keer zingend naar de koortsboom en kapelruïne, gelegen in het Overasseltse vennengebied. De klok had juist zeven uur geslagen en de opkomende zon had de volle maan deze ochtend verdreven. De gregoriaanse zang van de Schola en het prachtige weer hadden 230 mensen doen besluiten naar deze sfeervolle plek te komen.

Onder het zingen van de litanie van Sint-Walrick naderde de Schola vanuit de verte de koortsboom. De aanwezigen werden verrast door het naderende geluid van de monniken, die zich, met de kap op, rond de koortsboom opstelden. Hun gezang voegde zich met het gekwetter van de vogels in het stille bos; een ontroerende ervaring. Bij de woorden ‘Heilige Walrick, die koorts wegneemt en gezondheid schenkt’ werd de litanie onderbroken voor het ophangen van koortslapjes door twee scholaleden. Na het zingen van de sequentie Chorus noster iucundetur en de hymne Patriam nostram liep de stoet de ruïne in voor het paasprogramma, dat bestond uit een deel van de Lauden van het Paasfeest. De gezangen geven in verkorte vorm het paasverhaal weer. Op de lessenaar werd het paarse kleed van de Veertigdagentijd vervangen door een wit kleed, de liturgische kleur van Pasen. Na het openingsgezang klonk tot driemaal toe de antifoon Et valde mane, waarvan de vertaling luidt: ‘En heel vroeg op de eerste dag van de week, bij het opgaan van de zon, kwamen ze bij het graf.’ Heel lang geleden, maar op eenzelfde moment van de dag. Velen volgden na afloop de monniken naar het restaurant voor de aangeboden koffie en een geanimeerd nagesprek.

Programma Sint-Walrick 2019

Op YouTube staan twee filmpjes, van Gerrie van der Meulen (33 minuten) en Ruud F Witte (15 minuten), die allebei met een heel andere cameravoering vrijwel het hele Walrick optreden hebben opgenomen.

1 januari 2019
Heruitgave ‘Hoogtepunten uit de gregoriaanse traditie’ van Augustinus Hollaardt

In mei 2013 verscheen, ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de Schola Cantorum Karolus Magnus, bij Berne Heeswijk dit boek over de torisch-perspectief-augustinus-hollaardt-op/”>hoogtepunten uit de gregoriaanse traditie. Door het Tijdschrift voor gregoriaans, september 2013, werd toen ingeschat dat het boek ‘een onmisbaar element zou gaan vormen van elke cursus gregoriaans’. Voor de liefhebbers zou het een ‘hebbeding blijven dat zij binnen handbereik wilden houden om gauw even iets nader te kunnen bezien.’ Ondertussen heeft het boek deze verwachtingen ruimschoots ingelost: menig liefhebber heeft zijn weg naar het levenswerk van Augustinus Hollaardt gevonden. Hieraan dreigde echter een einde te komen toen uitgeverij Berne Heeswijk door zijn voorraad heen was. De vereniging heeft daarom besloten om in eigen beheer een herdruk van het boek te verzorgen. Die tweede druk is sinds kort beschikbaar.

Aan de herdruk ging een en ander vooraf. Stan Hollaardt, broer van Augustinus en dirigent van Karolus Magnus, verbeterde een flink aantal gezangen, herschreef ze of vulde ze aan. Daarnaast werden niet alleen de fouten hersteld die destijds aan het kritische oog van de redacteuren waren ontsnapt, maar werden ook typisch gregoriaanse notaties die zich bij eerste druk aan de drukprocedures hadden weten te onttrekken, zichtbaar gemaakt.

Bestellen


16 december 2018
Gregoriaans Adventsconcert Kloster Graefenthal

Dubbelconcert in samenwerking met de vrouwenschola Voces Caelestes.
Liefhebbers van middeleeuwse kerkmuziek kwamen optimaal aan hun trekken in het voormalige Cisterciënzer klooster in Graefenthal, net over de grens bij Goch. Een betere ambiance dan de historische kruisgang van dat klooster is niet denkbaar voor de advents- en kerstgezangen die daar dan ten gehore werden gebracht. Schola Cantorij Karolus Magnus en Schola Voces Caelestes traden daar — voor de tweede keer — samen op met een concert, bestaande uit een zestiental gezangen. Vier gezangen werden samen verzorgd en elke schola bracht verder zes eigen gezangen ten gehoren.

Het concert begon met de binnenkomst in een lange rij van de zes zangeressen en daarachter de tien of twaalf zangers, bij toerbeurt een vers zingend van de hymne ‘A solis ortus cardine’ van Caelius Sedulius, uit de 5e eeuw. Bezongen wordt hierin hoe Christus neerdaalt in de schoot van Maria, geboren wordt en bezongen wordt door de engelen. De beide koren stelden zich op in de apsis, elk in een halve kring, de zangeressen op een verhoging en daarvóór de zangers. Vervolgens zongen beide scholae de introïtus ‘Ad te Domine levavi animam meam’, bij toerbeurt gevolgd door verzen uit psalm 24. Door Voces Caelestes werd de communio uit de Derde zondag van de Advent ‘Dicite Pusillanimes’  uitgevoerd : ‘Vat moed en vreest niet’. Karolus Magnus zong vervolgens het prachtige offertorium uit de Eerste zondag van de Advent: ‘Ad te levavi’ – ‘Tot U hef ik’. Vloeiend en helder zongen de vrouwen daarna het ‘Alleluia, ostende nobis’ – ‘Toon ons uw erbarmen’, uit de liturgie van de Eerste zondag van de Advent. De mannen lieten vervolgens de antifoon ‘Ecce veniet propheta magnus’ — ‘Zie de grote profeet komt’ (met Psalm 112) klinken, waarop de vrouwen de introïtus ‘Rorate Caeli’ van de Vierde zondag van de Advent aanhieven, gevold door een vijfstemmige vertolking van een meerstemmige compositie van het vers ‘Consolamini, consolamini, popule meus’ –  ‘Troost, troost, mijn volk’. Met het stoer uitgevoerde responsorium ‘Stirps Jesse’ – ‘Aan de stam van Jesse is een twijg ontsproten’ sloot Karolus Magnus het eerste deel van het concert af.

Er volgde een intermezzo, waarin de Duitse celliste Anne Peuchet de ‘Canon van Pachelbel’ en twee cellosuites van Bach speelde. De donker getinte stemming van de canon en de verwachtingsvolle en opgewekter sfeer van de suites pasten heel wel in dit concert. Karolus Magnus zette het tweede deel van het concert in met de sequentia ‘Natus ante saecula’ – ‘ De voor alle tijden geboren Zoon nam een breekbaar menselijk lichaam aan.’ Het graduale ‘Benedictus qui venit’ uit de tweede mis van Kerstmis werd prachtig door Voces Caelestes uitgevoerd. Het krachtige responsorie ‘Verbum caro factum est – ‘Het Woord is vlees geworden’ werd met verve door de mannen gezongen, waarna Voces Caelestes het offertorium ‘Deus enim firmavit’ uit de tweede mis van Kerstmis glans gaven door een bewerking voor koor en althobo (Engelse hoorn). Toen volgde het populaire responsorie ‘Puer natus in Bethlehem’, gezongen door beide scholae, waarbij de toehoorders werden uitgenodigd het refrein mee te zingen. Als slot werden door beide scholae een aantal verzen van ‘Ibant magi’  gezongen. Zij verhalen van de komst van de magiërs en van het eerste wonder van Jezus. Dat vroeg om een krachtig gezongen Amen.


2 december 2018
Adventsviering en Kerstconcert in Oirschot

Bron: twitteraccount Odulfke

Op de eerste zondag van de Advent zingt de Schola traditiegetrouw in een parochiekerk tijdens de eucharistie de gezangen die ooit speciaal voor deze zondag gecomponeerd zijn. Het zijn muziekstukken zoals het ‘Ad te levavi’. Het waren ook de composities waarmee de Schola voor het eerst sinds haar oprichting in 1988 naar buiten trad.

Dit jaar had de genoemde liturgieviering plaats in de Petrusbasiliek te Oirschot, met aansluitend een concert. Hierbij het offertorium Ad te Domine levavi, zoals dat daar te zien en te horen was.


18 november 2018
Lebuïnusconcert in de Grote kerk te Deventer

Deventer bestaat dit jaar 1250 jaar en dat wordt groots gevierd. Voor de Schola was die gebeurtenis aanleiding voor een onderzoek naar de persoon van Lebuïnus en de wijze waarop hij in de liturgie en de gregoriaanse zang gestalte kreeg. Dat heeft onder meer geresulteerd in de CD Metten van Sint Lebuïnus.
In het kader van ‘Deventer 1250 jaar’ en op uitnodiging van de Stichting Lebuinusconcerten te Deventer zong de Schola uitgerekend op de feestdag van Lebuïnus de integrale metten van Sint-Lebuïnus, zoals die ook op CD te beluisteren zijn.

Stentor, 15-11-2018: ‘Metten van patroonheilige na 800 jaar weer te horen in Deventer’. Interview van redacteur Bas Klaassen met Stan Hollaerdt in het kader van het optreden.
Deventer Radio en Televisie, 19-11-2018: ‘UNIEKE UITVOERING VAN DE GEZONGEN METTEN VAN LEBUINUS’  Korte bespreking met fraaie foto’s van het optreden. Videoverslag

13 September 2018
Uitvaart van koorlid Jacques Janssen

Op donderdag 13 september vond de uitvaart plaats van Jacques Janssen, in de Ontmoetingskerk te Nijmegen.

Jacques was in 1987 betrokken bij de Stuurgroep Gregoriaans Nijmegen en omgeving, die een cursus gregoriaans initieerde, waaruit in 1988 de Schola Cantorum Karolus Magnus voortkwam. Kort na de oprichting van de Schola werd hij voorzitter en hij bleef dat bijna 25 jaar lang. Als lid van het eerste uur van de Schola heeft hij in de loop der jaren veel zangers zien komen en enkele zien vertrekken. Zelf heeft hij vermoedelijk meer dan 1250 repetitieavonden bezocht.

De Schola is hem zeer dankbaar voor alles wat hij voor ons en de gregoriaanse traditie betekend heeft.

Hij wordt node gemist.

Leest u het In memoriam Jacques Janssen


25 en 26 augustus 2018
14e Gebroeders van Lymborch Festival

De gebroeders Van Lymborch, Paul, Herman en Johan, zijn samen met hun grootvader Willem Maelwael en hun oom Johan Maelwael de grondleggers van de Nederlandse schilderkunst. Zij leefden rond 1400 en zijn beroemd geworden door hun getijdenboeken met prachtige miniaturen. Met een middeleeuws festival wordt in Nijmegen elk jaar bij deze gebroeders stilgestaan, dit jaar voor de veertiende keer. De gebroeders van Lymborch hebben op de miniaturen diverse landschappen geschilderd in mooie natuurlijke kleuren. Daarom werd ‘Liefde voor het Landschap’ die jaar het thema van het festival.

De Schola had op zondag 26 augustus een drievoudige rol. Aan het begin van de dag zong de Schola tijdens de viering in de Stevenskerk de hymne ‘Ales diei nuntius’, over de vogel die de dag aankondigt. Als tussenzang psalm 24 (psalmus alleluiaticus) en als communio ‘Iuvenes en virgines’, met enkele verzen uit het canticum van de drie jongelingen. Begin van de middag sloot de Schola zich aan bij de ‘Blijde Incomste’, een optocht door het centrum van de stad, met historische en fantasiefiguren uit de unieke schilderwerken van de gebroeders en personages in nieuwe kleurrijke handgemaakte kostuums. In de Middeleeuwen  was het gebruikelijk om een vorst die op bezoek kwam, in dit geval hertogin Maria van Gelre, feestelijk te ontvangen. 

Daarna zong de Schola in de Stevenskerk, tegenover elkaar gezeten voor een geprojecteerd Maria-icoon, de Mariavespers. Het toegestroomde publiek bleek moeite te hebben de gezangen te volgen, want er liepen ook nogal wat kijkende en pratende bezoekers in de kerk, wat wel ten koste ging van de devote sfeer. ‘Zo gaat dat in de Middeleeuwen.’


1 Augustus 2018
Generaal Kapittel Norbertijnen

Op zondag 1 augustus hielden 120 norbertijner abten van norbertijner kloosters uit 40 landen hun zesjarige Generale Kapittel in Gennep, waar hun stichter Norbertus zijn jeugdjaren zou hebben doorgebracht als zoon van Heribert, Heer van Gennep.

Voor dit gezelschap van in prachtig wit geklede Norbertijnen verzorgde de Schola in de Sint-Martinuskerk in Gennep een concert met een speciaal op Norbertus toegesneden programma van de hand van onze dirigent Stan Hollaardt. Het gezelschap, begeleid door burgemeester Peter de Koning, werd voorafgegaan door vendeliers en mensen in middeleeuwse kledij.

Kijkt u hier naar de videoregistratie.


 

7 juli 2018
30-jarig bestaan de Gouden Engel

Op zaterdag 7 juli 2018 leverde de Schola bijdrage aan een feestelijk programma ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan van reisorganisatie de Gouden Engel. In het verleden heeft deze organisatie voor de Schola reizen verzorgd naar o.m. Ravenna, Florence en Verona, waar toen het gregoriaans programma rond Dante werd uitgevoerd.

In de kerk van Zyfllich (D) werd samen met kamerkoor Mnemosyne een dubbelconcert gegeven. De Schola zong daar het programma ‘Van Willibrordus tot Lebuïnus’, gregoriaans van eigen bodem. Vervolgens werd in beeldentuin ’Een nieuw begin’, aan de Querdam in Zyfflich, in zomerse kledij, het ‘In Gente Fresorum’’ gezongen. Uit het hoofd, zoals hier te zien is. 


27 mei 2018
Nijmeegse Mariken Ommegang

In de vroege ochtend werd een Mariken-ommegang gelopen in de stijl van een Maria-ommegang. De tocht begon bij de Valkhofkapel en eindigde bij de Mariënburgkapel. De Schola liep voorop. Er nam ook een delegatie van de Gebroeders van Limborch deel, die de ‘Arm van Stefanus’ en het Mariabeeld (de Maria van Nijmegen) meedroeg.

Voor een korte impressie van deze ommegang.

In de Mariënburgkapel zong Voces Caelestes, deels samen met de Schola. Ook aldaar deed Marjolein Pieks de vertelling van Masscheroen en opende burgemeester Hubert Bruls officieel de Marikenweek.